Home
 Spis treści | 
 

Robert Prus
Sieć umysłów 1.0


Telewizja

to obecnie plastykowe już pudło jest nadal traktowane jako pełnoprawny członek rodziny w wielu podstawowych komórkach społecznych

Historia

W 1875 r. Ernest von Siemens skonstruował pierwszą fotokomórkę, a w 1877 r. Julian Ochorowicz, polski psycholog, stworzył teoretyczne podstawy telewizji monochromatycznej. Pomysł Ochorowicza opierał się na wykorzystaniu wynalezionej wcześniej fotokomórki i koncepcji przekazywania obrazu złożonego z maleńkich punkcików. Skonstruowana przez niego kamera przekazywała sygnał za pomocą wiązki kabli, do ekranu zbudowanego z żarówek. Potem na przełomie wieku wynaleziono kineskop i lampę analizującą, używaną w późniejszych kamerach telewizyjnych. W 1923 r. Władymir Zworykin, rosyjski emigrant przebywający w USA, dokonał pierwszej transmisji obrazu telewizyjnego drogą radiową przy zastosowaniu opracowanej przez siebie technologii. W 1929 r. w Wielkiej Brytanii uruchomiona zostaje pierwsza eksperymentalna stacja nadawcza. Wykorzystuje się w niej technologię opracowaną przez Birda. Pierwszy regularny program telewizyjny zaczyna nadawać stacja telewizyjna w Berlinie w 1935. Przez dwie godziny dziennie transmitowane są filmy, wiadomości i reportaże.

Z nadajnika w Hotelu Warszawa (Prudential) emituje się pierwsze eksperymentalne programy telewizyjne w Polsce. Dzieje się to w 1937 roku.

W Stanach Zjednoczonych w 1953 r. opracowany zostaje przez Hazeltine i RCA system elektroniczny kolorowej telewizji NTSC. W Europie powstaje w 1956 roku system SECAM, przyjęty przez Francję, a później kraje komunistyczne. W 1963 Telefunken opracowuje system PAL, najdoskonalszy jak dotąd system telewizji kolorowej na świecie.

Nihil novi

Ciekawostką jest to, że od pół wieku system nadawania obrazu się nie zmienił, nawet w USA w najbardziej technologicznie zaawansowanym państwie. Czy to nie zabawne? Nadal mamy 625 linii rozdzielczości obrazu w poziomie (a w Ameryce nawet mniej). W Japonii podejmowane były próby wprowadzenia telewizji wysokiej rozdzielczości (dwa razy wyższej), ale nowy system nie bardzo się przyjął. W przypadku monitorów komputerowych znacznie wyższe rozdzielczości nie są ekstrawagancją. Pisząc ten tekst pracowałem przy rozdzielczości monitora 1024x768 i 32 bity koloru, a częstotliwość odświeżania 85Hz. Natomiast maksymalna rozdzielczość mojego monitora (sprawdziłem przy okazji) to 1600x1200 pikseli.



Ten brak postępu w dziedzinie transmisji i zapisu obrazu jest bardzo zastawiający. Wydaje się, że nie wynika z barier technicznych, bo tych już nie ma. Ekonomicznie też nie byłoby to takie trudne. Hamulcem są nasze umysły, nasza mentalność.

Zupełnie jak z samochodami, od stu lat mamy nadal cztery koła i kierownicę. Tylko że w elektronice dokonał się znacznie większy postęp niż w motoryzacji. Dlatego też teoretycznie każdy z nas powinien mieć we własnym domu przynajmniej trójwymiarowe, elektroniczne kino IMAX.

Kamery pod strzechy

Niecierpliwie czekam, kiedy wyposażę zabytkową już średnioformatową lustrzankę 6x6cm Pentacon SIX, produkcji nieistniejącego już państwa NRD w cyfrową matrycę, którą umieszczę w miejsce negatywu. Ale to nie koniec moich oczekiwań, zrobienie samego pojedynczego zdjęcia w dużej rozdzielczości to zbyt proste! Ja chciałbym mieć możliwość kręcenia filmów z taką rozdzielczością. I nie jako profesjonalista, ale jako amator. Nie sądzę, aby było to nierealnym pomysłem w najbliższej przyszłości.

Autor niniejszej publikacji w ramach eksperymentu uczestniczył w wyprodukowaniu filmu z tzw. gatunku kina niezależnego. Przy użyciu pół-profesjonalnej kamery cyfrowej, trzech aktorów, barakowozu i wykopanego dołu powstał 13 minutowy film pt. 'Dół', szczegóły można poznać na stronie www.prus.pl/dol

Pluralizm technologiczny

Myślę, że w czasach 'pluralizmu technologicznego w niedalekim czasie doczekamy się elektronicznego obrazu w wysokiej rozdzielczości. Narzędzia już są, potrzebny jest ktoś, komu by się chciało je wykorzystać! Całkiem niedawno firma JVC wyprodukowała amatorską kamerę w nowym standardzie HDV tj. wysokiej rozdzielczości 1280x720 w cenie poniżej 4,000 $. Canon, Sharp, Sony i JVC podpisały w lipcu 2003 porozumienie w sprawie standardu HDV. Obecnie w 2006 system HDV ma już coraz więcej swoich naśladowców. Pojawiło się nawet odpowiednie oprogramowanie. Nie wszystkie jednak komputery za nim 'nadążają'.

'Pluralizm technologiczny' przyniesie też prawdziwą interaktywność telewizji. Nowe techniki transmisji obrazu np. strumieniowy (streaming video) poprzez Sieć via kabel i radio naziemne lub satelitarne, dadzą prawdziwą wolność wyboru repertuaru i czasu jego emisji. Dzisiejsza telewizja podaje widzowi papkę do oglądania, bez możliwości żadnej ingerencji, ale to odejdzie powoli w zapomnienie.

Sam autor niniejszej publikacji rozpoczął transmisję programów telewizyjnych w Internecie na stronie www.krawat.pl/tv

Reklamy inaczej

Reklamy, do których oglądania zmuszeni są wszyscy widzowie, okazują się bardzo drogie i odnoszą niewspółmiernie mały efekt. Dotychczasowe klasyczne reklamy są już w swojej fazie schyłkowej. Jest nadzieja, że przy kolacji nie będziemy podziwiać świetnie pochłaniającej różne substancje pieluszki czy podpaski. Zapewne zaniepokoi to wiele firm reklamowych, korzystających obecnie z telewizji. Ale nie należy lamentować, ale raczej przygotować nowe strategie reklamowe dla wąskich grup odbiorców. Takie kampanie, które nie tylko będą informować o tym, że dany produkt jest najlepszy dla mężczyzny czy kobiety, ale podadzą wyczerpującą, konkretną i zrozumiałą informację o reklamowanym towarze czy usłudze.

    

Obecna różnorodność kanałów i tematyki jest doraźnym rozwiązaniem. Docelowo jednak pełna interaktywność to przyszłość 'telewizora'. Do słuchania lektora, zakłócającego oryginalną ścieżkę dźwiękową w zagranicznych filmach, nikt nas nie będzie zmuszać.


powrót
                               drukuj




www.prus.pl © 1999-2006
all rights reserved